online improvisatie cursussen voor alle muziekinstrumenten

101 improvisatietips Les 88. "Rhythm is the thing"

Video 1. UitLEG

Les 88.1 from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

Het thema van het Flinstones thema is gebaseerd op een rhythm schema. George Gershwin componeerde al in 1930 "I got rhythm". Het akkoordenschema van "I got rhythm" is zo karakteristiek en geliefd om over te improviseren dat dit schema een eigen naam heeft gekregen; de rhythm changes of een rhythm schema.

Video 1a. Opname The Flinstones Theme

Video 2. UitLEG en UitVOEREN

Les 88.2 from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

Rhythm is the thing is een vereenvoudigd rhythm schema. Omdat er twee mollen aan de sleutel staan, het stuk eindigt op een bes met een Bb drieklank en de drieklank van Bb vaak voorkomt staat het in Bb majeur. Verder heeft het een AABA vorm, waarbij elke letter 8 maten duurt. De Bridge (letter B) is een dominantketen : D7 |  D7  | G7  | G7  | C7   | C7  | F7   | F7  |

Hierbij lost elke dominant weer op naar een nieuwe dominant, waardoor je nergens een harmonisch rustmoment ervaart. Dit is alsof je van d eregen in de drup belandt. Behalve F7, want die lost gewoon op naar Bb, de Ie trap. Meestal in de jazzmuziek worden akkoorden gespeeld. Hier is Bb een drieklank.

De A'tjes bestaan alleen uit laddereigen akkoorden. We kunnen dus improviseren met de toonladder van Bes majeur. Voor de bes instrumenten is dat C majeur, voor de Eb instrumenten is dat  majeur.

OPDRACHT: Speel eens onbevangen aantal rondjes solo op Rhythm is the thing

 

Downloads

Downloads

Video 3. UitVOEREN

Les 88.2.1 from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

In de video kun je een voorbeeldsolo beluisteren op "Rhythm is the thing"

Video 4. UitLEG en UitVOEREN

Les 88.3 from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

De Atjes van "Rhythm is the thing" bestaan uit de laddereigen trappen I, VI, II en V. Hierbij zijn I en VI tonica en II en V hebben dominantfunctie. Zeker als het stuk snel gespeeld wordt, mag je dit bij elkaar nemen. Dan krijg je steeds een maat TONICA (T) gevolgd door een maat DOMINANT (D).

Dit geeft een duidelijke nuance in je notenkeuze. Op de tonica speel je liefst de noten uit de drieklanken van Bes : bes, D en F. Op de dominant speel je juist liever de noten van F7: F, A, C en Eb.

We kunnen dan eerst eens goed met Guide Tone LInes improviseren. In het pdf bestand vind je GTL's die goed werken. Je hoort ze in de video.

Downloads

Downloads

Video 5. UitLEG en UitVOEREN

Les 88.4 from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

Door de A-tjes van "Rhythm is the thing" te beperken tot Tonica - Dominant krijg je een duidelijke structuur. Als je hierbij GTL's gebruikt dan klinkt dat nogal star. In de video hoor je enkele manieren om zo'n GTL leuker te laten klinken.

Downloads