online improvisatie cursussen voor alle muziekinstrumenten

101 improvisatietips Les 89. "Het Rhythm schema"

Video 1. UitLEG

Uitleg van de video in woorden

Het basis akkoorden schema dat je kunt aanhouden vind je hieronder bij de pdf downloads. Je kunt net als bij "rhythm is the thing" (les 88) de eerste vier maten vereenvoudigen door in maat 1 en 3 de tonica te spelen en in maat 2 en 4 de dominant. Natuurlijk kun je ook de akkoorden uitspelen.

Het grote verschil zit in maat 5-8. In maat 5 tref je naast de Ie trap de dominant op trap I, Bb7. Deze lost op naar Eb in maat 6. Vervolgens wordt in maat 6 op tel 3 en 4 gewoonlijk de IV moll dur gespeeld, Eb mineur. De meest logische GTL die je over 5 en 6 kunt spelen vanaf Bb7 is Ab (die had je immers nog niet en maakt duidelijke dat je naar de IVe trap gaat), gevolgd door G (de terts van Eb majeur) en Ges (de terts van Eb mineur). In maat 7 en 8 vind je een soort Turn Around. Je kunt eventueel het akkoord Gmi7 inruilen voor G7 (b), dan heb je een complete Turn Around. In les 58 leer je alles over de Turn Around.

OPDRACHT: Speel een aantal rondjes solo over het basisschema van de rhythm changes, waarbij je deze kennis probeert toe te passen. Je kunt hiervoor de track "medium slow" gebruiken. Zoek je meer uitdaging, gebruik dan de track "medium"

Video 2. UitLEG en UitVOEREN

Uitleg van de video in woorden

In de video hoor je een voorbeeldsolo waarin de genoemde principes in verwerkt zijn.

Video 3. UitLEG

Uitleg van de video in woorden

Een iconische solo op een rhythm schema is de solo van Hank Mobley op "the tenor conclave". Hieronder vind je het eerste chorus bij de pdf bestanden downloads, getransponeerd voor jouw instrument. Neem even deze bladmuziek erbij terwijl je naar de uitleg luistert.

Wat opvalt in de solo is dat hij andere akkoorden speelt dan in het basisschema. Wat vaak gedaan wordt is dim akkoorden spelen in maat 1 en 3 op tel 3 en 4. Hank Mobley stipt dit idee aan in maat 9 van zijn solo. Je kunt dit akkoord B dim zien als een vervanger voor G7b9, want afgezien van de grondtoon G zijn ze precies hetzelfde. Zo kun je de volgende varianten voor maat 1-4 bedenken :

  1. BbMaj7 Gmi7 | Cm7  F7| BbMaj7  Gmi7 | Cm7  F7| (de basis)
  2. BbMaj7  Bdim | Cmi7  C#dim | Dm7 G7 | Cm7 F7 | (dim akkoorden stijgend)
  3. Bb Bdim | Cm7 C#dim | Dm7 C#dim | Cm7  Bdim | (dim akkoorden stijgend en dalend)
  4. Bb  Gmi7 | Cm7  F7 | Bb C#dim | Cmi7  Bdim | (dim akkoorden alleen dalend)
  5. Bb  G7b9 | Cm7  F7 |  etc. (dominant septiemakkoord met mol 9 ipv dim akkoord)

Vaak wordt ook in maat 6 vaak in plaats van de IV Moll Dur de #IV dim (Edim) gespeeld.

OPDRACHT : Probeer de hele solo van Hank Mobley uit te zoeken en uit je hoofd te leren.

 

"The tenor conclave" originele opname

Video 4. UitLEG en UitVOEREN

Uitleg van de video in woorden

Je kunt met onderstaande track twee verschillende versies van maat 1-4 oefenen. Je kunt ook zelf andere akkoorden substitueren. In deze track wordt de variant met mineur 7 akkoorden gekoppeld aan de variant met stijgende dim akkoorden:

Bb   Bdim  |  Cmi7  C#dim  |  Dmi7   G7  |  Cm7    F7

 

Video 5. UitLEG en UitVOEREN

Uitleg van de video in woorden

In maat 5-8 heb je grofweg twee mogelijkheden :

  1. met een IV moll dur
  2. met #IV dim

Met onderstaande track en bladmuziek kun je dit zelf oefenen.

Downloads