online improvisatie cursussen voor alle muziekinstrumenten

Proefles 101 improvisatietips "de gouden II - V - I formule van Sonny Rollins"

Video 1. UitZOEKEN en uitLEG

Proefles 101 tips video 1 UITZOEKEN en UITLEG from Werner Janssen on Vimeo.

Gegevens van de opname

De gouden II-V-I formule van Sonny Rollins kun je beluisteren in de openingstrack "Tenor Madness" van het gelijknamige album. John Coltrane en Sonny Rollins spelen de sterren van de hemel ! Als je het album zelf niet hebt, kun je het hier via Youtube beluisteren. Op 2:55 speelt Sonny Rollins de gouden II-V-I formule. Fasten your seat belts !

Uitleg van de video in woorden

De II-V-I verbinding is de meeste voorkomende akkoord verbinding in het Real Book. Tenor Madness is een Blues. In een Blues duurt elk rondje ("chorus") 12 maten. In maat 9 en 10 van het Blueschorus worden als akkoorden Cmi7 en F7 gespeeld. Speel je een Bes  instrument (tenor sax, klarinet, trompet) dan is dat jouw Dmi7, resp G7. Speel je een Es instrument dan is dat voor jou Ami7 resp. D7.

In het vervolg spreken we van de klinkende toonsoort. Voor de redenering maakt het namelijk niet uit. Bovendien kun je met de pdf bestanden beneden precies zien hoe het zit voor jouw instrument !

Een goede jazzsolist is in staat mooie verbindingen tussen akkoorden te maken. Als we akkoorden verbinden heet dat een "Guide Tone Line". Je kunt het zien als "slootje springen" van het ene weiland naar het andere weiland.  Vanuit het weiland met Cmi7 springen we naar het weiland met F7. Het beste werkt het als we een kleine sprong maken en liefst gelijk blijvend of naar beneden.

De gouden II-V-I formule van Sonny Rollins maakt gebruik van de Guide Tone Line septiem van de tweede trap, II, Cmi7  (Bes) naar de terts (A) van de dominant F7 (de vijfde trap, V). We zeggen dan er is de Guide Tone Line van 7 naar 3. En dit is nou precies de mooiste verbinding tussen de II en de V omdat die de essentie van de II-V duidelijk maakt.

Hieronder heb ik alles voor je op geschreven, getransponeerd voor jouw instrument

Downloads

Video 2. UitVOEREN

Proefles 101 tips video 2 UITVOEREN from Werner Janssen on Vimeo.

Uitleg van de video in woorden

We kunnen de eerste kolom toewijzen aan mogelijke licks voor de IIe trap, het akkoord Cmi7 en de tweede kolom aan de Ve trap, F7. In het door mij bedachte twee kolommen procédé houd je een kolom constant en variëer de andere kolom.

REGEL : de laatste noot in de eerste kolom is het septiem (bes) en de eertse noot in de tweede kolom is de terts (a)

In de video variëren we in eerste instantie de eerste kolom en houden we in de tweede kolom de oorspronkelijke lick van Sonny Rollins. Daarna precies omgekeerd. Alles is goed zolang het septiem naar de terts oplost (Guide Tine Line "7 naar 3"). Natuurlijk klinkt niet alles even mooi. Je kunt bijvoorbeeld mooie licks maken door het arpeggio van het akkoord te gebruiken, want akkoordtonen zijn natuurlijk altijd goed.

OPDRACHT : speel de voorbeelden uit de video eens na met de bijgeleverde mp3 begeleidingstrack. Maak daarna zelf licks en schrijf ze op in twee kolommen. Dan kun je ze later, bijvoorbeeld in de laatste video van de proefles, gebruiken. Veel plezier er mee !

Hieronder heb ik alles voor je op geschreven, getransponeerd voor jouw instrument en vind je de oefentrack.

Downloads

  • Twee kolommen procédé stap 1
    Twee kolommen procédé stap 1

    In ZIP file vind je de voorgespeelde voorbeelden uit de video. Hierbij is de kolom van de IIe trap (Cmi7) variabel en de tweede kolom van de Ve trap (F7) constant.

  • Twee kolommen procédé stap 2
    Twee kolommen procédé stap 2

    In ZIP file vind je de voorgespeelde voorbeelden uit de video. Hierbij is de kolom van de IIe trap (Cmi7) constant en de tweede kolom van de Ve trap (F7) variabel.

  • impro Cirlce - Exercise II-V-I in Bb
    impro Cirlce - Exercise II-V-I in Bb

    Gebruik deze track om de II-V-I verbinding Cmi7 - F7 - BbMaj7 de voorbeelden uit de video met de bladmuziek mee te spelen en je eigen II - V - I te oefenen. Veel plezier !

Hoe kun je wat je geleerd hebt toepassen ?

Als je oefent met de II-V-I verbindingen, dan krijg je een voorkeur voor sommige licks. Misschien omdat je ze mooi vindt, of omdat het op je instrument prettig speelt. Onthoud je favoriete licks.


Neem een willekeurige jazz standard uit het Real Book en je vindt bijna altijd ergens een II-V-I verbinding. Als deze in een andere toonsoort is, moet je even jouw favoriete II-V-I licks transponeren. Gebruik een meespeeltrack. Iedere keer als deze II-V-I gespeeld wordt moet je een van jouw favoriete licks spelen.


Zo maak je het je helemaal eigen en kun je er vrij over beschikken.

VRAGEN ? Stuur een mail naar info@improcircle.nl en ik help je graag.

Wist je trouwens dat ik de enige online beginners cursus improviseren aanbied in Nederland ? Wil je binnen 15 minuten leren hoe je een leuke popsolo kunt spelen, hoe je je solo kunt structureren en hoe je kunt improviseren in klassieke muziek ? Vraag een GRATIS proefles aan op www.improcircle.nl