101 improvisatietips Les 3. "Bach en Bebop (deel 1)"
Video 1. UitZOEKEN en uitLEG
In deze video leer je :
- het verschil tussen tonica en dominant functie
- de mineur drieklank van C
- het arpeggio van het akkoord G7b9
Uitleg van de video in woorden
Muziek is de optelsom van melodie, ritme en harmonie. Harmonie wordt uitgedrukt in akkoorden en bepaalt de sfeer en de mate van spanning van het muziekstuk. Ontspanning wordt meestal afgewisseld met spanning. In jazz en popmuziek vindt dit vaak in korte tijd plaats. Binnen een of enkele maten, terwijl in klassieke muziek deze fases elk soms meerdere minuten kunnen duren.
Ontspanning kan worden uitgedrukt met een majeur of mineur drieklank (of een akkoord), terwijl spanning meestal wordt uitgedrukt met een dominant septiem akkoord. In deze les bekijken we de akkoordprogressie Cmi – G7b9. Voor de bes instrumenten is dit Dmi – A7b9 en voor de es instrumenten Ami – E7b9. Deze komt voor in de A-tjes van de jazz standard “Softly as in a morning sunrise”.
De drieklank C mineur bestaat uit C, Es en G en G7b9 uit G, B, D, F en As. Voor de bes instrumenten dus D mineur (D, F, A) en A7b9 (A, Cis, E, G, Bes). Voor de es instrumenten A mineur (A, C, E) en E7b9 (E, Gis, B, D, F).
Hieronder heb ik alles voor je op geschreven, getransponeerd voor jouw instrument
DOWNLOADS
LET OP : In de video gebruiken we de drieklank Cmi. In Real Books, play alongs en bladmuziek wordt meestal het akkoord Cmi7 gebruikt. Om het “tonica-gevoel” het beste uit te drukken kun je het beste alleen de noten van de mineur drieklank spelen. Dat kan prima, want de drieklank van Cmi maakt natuurlijk deel uit van Cmi7.
Video 2. UitVOEREN
In deze video leer je :
- in de stijl van “Bach” te improviseren
- de I en V te verbinden
- de V en I te verbinden
Uitleg van de video in woorden
Het tonica akkoord is Cmi met als tonen C-Es-G. Het dominant akkoord is G7b9 met G-B-D-G-Ab. Ze worden gescheiden door een maatstreep. Deze maatstreep kun je zien als een slootje tussen de twee weilanden Cmi en G7b9. Als je gaat overstappen zorg dan dat je daar springt waar het slootje op zijn smalst is, of heb je liever een nat pak ? Met andere woorden : stap steeds over naar de dichtstbijzijnde noot van het volgende akkoord.
REGEL 1 : gebruik alleen de akkoordtonen.
REGEL 2 : als je “overstapt” zorg dan dat de laatste noot van het ene akkoord mooi aansluit bij de de eerste noot van het vervolg akkoord.
Wat leer je hierdoor ? Je ontwikkelt een goed gehoor voor tonica ((stabiel) en dominant (instabiel). Bovendien train je je spiergeheugen zodat je op de automatische piloot over dit soort akkoordprogressies kunt improviseren.
OPDRACHT :
Speel een “walking bass” lijn van kwartnoten, waarbij je uitsluitend gebruikt maakt van de noten van de drieklank Cmi resp. de akkoordtonen van G7b9. Doe dit eerst zonder enige vorm van begeleiding om te wennen aan de klank en tempo te houden. Daarna mag je de begeleidngtsrack gebruiken.
Hieronder heb ik alles voor je op geschreven, getransponeerd voor jouw instrument en vind je de oefentrack.
DOWNLOADS
Walking bass op akkoordprogressie Cmi7 – G7b9
In de ZIP file vind je het voorgespeelde voorbeeld uit de video in maat 1-4. De rest van de bladmuziek kun je gebruiken als leidraad hoe je zelf een walking bass met kwartnoten kunt spelen over de akkoordprogressie Cmi7 – G7b9.
impro Circle – Exercise I – V(7b9) in C minor
Gebruik deze track om de I-V verbinding Cmi7 – G7b9 met de bladmuziek mee te spelen. Veel plezier ! LET OP : Eerst zonder begeleiding oefenen.