Als ik muzikanten spreek die graag beter willen leren improviseren valt het me op dat hun worstelingen vaak vergelijkbaar zijn. En ik als terugdenk hoe ik ooit begonnen ben, herken het ook bij mezelf.
Waarschijnlijk speel je al een hele tijd. Als je het leuk vindt om samen met anderen muziek te maken en muzikaal te groeien speel je misschien in een Big Band, een blaasorkest, of een jazzbandje. Of misschien speel je gewoon voor jezelf omdat je muziek zo belangrijk vindt in je leven.
Daarbij zoek je soms een nieuwe uitdaging en bent daarom in aanraking gekomen met improviseren. Je geniet van die enorme vrijheid en van die lekkere ritmes. Dat geeft heel veel plezier. Jezelf helemaal kunnen uiten, jezelf even terug kunnen trekken in je eigen wereldje, weg van de waan de dag. Heerlijk!
Na een tijdje wil je er meer van weten. Je vraagt wat tips aan een andere muzikant door wie je geïnspireerd bent geraakt. Of je investeert in les, of koopt eens een boek. Of tikt in de zoekmachine van Google wat in en komt terecht in de overweldigende jungle van YouTube.
Je verzamelt wat adviezen en probeert het eens uit op je instrument. En daar begint de frustratie. Op YouTube klinkt het allemaal zo makkelijk, maar bij jou klinkt het heel gekunsteld. In het boek staan de toonladders keurig opgeschreven, maar als jij dat speelt klinkt het niet.
Vroeger speelde je lekker spontaan, nu klink je heel aarzelend omdat je aan al die vervelende regeltjes denkt. Tegelijkertijd denken en spontaan spelen lijkt voor jou niet samen te gaan. Je doet al die moeite en het resultaat is dat je eerder slechter dan beter gaat spelen…
De volgende stap is waarschijnlijk dat je al die vervelende regeltjes maar liever vergeet en gewoon weer lekker op je gehoor gaat spelen. Heb je tenminste je speelplezier weer terug. Maar de keerzijde is dat je zo nooit verder komt. Een vicieuze cirkel. Frustrerend.
Slechts 0,01% van alle muzikanten kan dingen puur intuïtief, op gehoor, aanleren. De rest moet het aanleren. Als je wilt leren autorijden neem je rijles. Je leert dan de bediening zodanig automatiseren dat je bijvoorbeeld voor een rood stoplicht wilt dat je kunt remmen zonder 5 seconden na te moeten denken hoe je dat ook alweer doet.
Om te leren improviseren over akkoorden moet je ook een aantal ‘reflexen’ aanleren. Op YouTube rondstruinen is op zich best inspirerend, maar het geeft je allemaal losse puzzelstukjes. Het grote plaatje ontbreekt.
Om dingen aan te leren moet je uit je oude patronen stappen. De automatische piloot waarop je, meestal onbewust, speelt, omzeilen. Als je altijd alles op dezelfde manier blijft doen, houd je gegarandeerd dezelfde resultaten. Wil je een andere uitkomst, dan moet je anders beginnen, bij het begin. Daarom vind je in mijn boeken allemaal korte opdrachten die je in 10 minuten kunt doen.
Mijn boeken wijzen je een bewezen route, maar je gaat niet beter improviseren door alleen maar te lezen. Je moet het doen, uitproberen, jezelf verrassen en verbazen als een speels kind. Ik help je graag persoonlijk om die letters te vertalen naar de noten op je instrument.
Zodat jij ook jouw droom verwezenlijkt om allemaal mooie noten te spelen, om je publiek te verrassen, om spontaan vanuit je gevoel te spelen.
Om niet je vingers na te spelen is een grote uitdaging, vooral als je al wat ouder bent. Niet de glijbaan met groene zeep af, maar het bewust anders aanpakken om aan het roer te kunnen staan van je improvisatie. En ook jij kunt dit! Luister bijvoorbeeld maar wat Godie zegt over mijn groepsprogramma:
Het is als een kompas. Kies een andere richting. Stel je eens voor als je dit stap voor stap doet waar je dan bent over een jaar?
Blijf je je kostbare tijd verliezen door het allemaal zelf uit te zoeken, of wil je voorgoed afrekenen met de mythe dat improviseren alleen is weggelegd voor muzikale genieën? In de groepsprogramma’s die in oktober van start gaan in Amsterdam en Eindhoven help ik je stap voor stap met het bereiken van je droom, net als Ellis en Sytske…
Jammen met een echte band net als Jurriaan?
Je mag me onbeperkt vragen stellen als je ergens tegen aan loopt. Je leest er alles over op deze pagina. Daar kun je je ook aanmelden. Tot en met 2 oktober krijg je €200 vroegboek korting. Er zijn slechts 8 plekken, waarvan al een paar zijn vergeven.

Herken jij jezelf ook in mijn verhaal? Laat het me eens weten in het commentaar. En heb jij misschien tips hoe jij ‘de code hebt gekraakt’ om vooruit te komen met improviseren?
Hallo Werner,
Ik ben druk bezig met de delen 1 en 2 van Slim Improviseren.
Ik vroeg me even af of je de boeken “Bewust Improviseren“ en “Improviseren doe je zo “ pas na het afwerken van Slim Improviseren deel 1 en 2 kan/moet gebruiken of dit beter tegelijk met deel 1 en 2 kunt doen. M.a.w. werkt dit ondersteunend of juist niet. Ik hoor graag even van je.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jonker.
Hoi Gerrit,
bedankt voor je vraag. De volgorde qua moeilijkheid is ‘Improviseren doe je zo!’, Slim 1, Slim 2, Bewust. Van de eerste twee genoemde boeken is de eerste druk bijna op. Dat geeft me de mogelijkheid om in de nabije toekomst dit duidelijker te herstructureren. De boeken overlappen elkaar voor een klein deel. Voor de meeste muzikanten is Slim 1 het beste vertrekpunt, tenzij je pas begint met improviseren. Dan is improviseren doe je zo! het aangewezen boek.
Hallo Werner,
Bedankt voor je snelle reactie.
Jouw antwoord is duidelijk en in mijn geval hoef ik het boek “Improviseren doe je zo” niet meer aan te schaffen. Ik ga gewoon lekker door en hoop in het voorjaar zover te zijn dat ik aan kan schuiven bij een van jouw groepsprogramma’s of wat me ook leuk lijkt bij een sectie in Duitsland. Je hoort als het zover is zeker van mij.
Met vriendelijke groet,
Gerrit Jonker.
Altijd welkom!