Donderdag-blog : de Selmer Mark VI saxofoon : legende of fabel ?

10687482_858845387468547_8563110586509429911_oVeel professionele saxofonisten spelen op een Selmer Mark VI. Waarom ? De professionele klarinettisten Henri en zijn minder bekende broer Alexandre Selmer starten rond 1880 op de Place Dancourt 4 in Parijs  een klarinettenfabriek. Na ook fabrieken in de USA te zijn gestart in samenwerking met een zekere meneer Bundy wordt vanaf 1919  de productie van Parijs verplaatst naar Mantes la Ville en hier worden ook saxofoons gebouwd.  Selmer saxofoons gelden als de directe opvolgers van de uitvinder van de saxofoon, Adolphe Sax.

De modellen die vervaardigd worden zijn model 22 (1922-25),  model 26 (1926-29), cigar cutter (1930-33), radio improved (1934,-35), balanced action (1936-1947), super balanced action (1948-53) en van 1954 tot 1974 de Mark VI (serienummers grofweg van 54000 tot 240.000, met uitzondering van sopraan en bariton waar nooit een Mark VII van is gebouwd en de nummers doorlopen tot ongeveer 320.000). Daarna volgen nog de Mark VII (1974-80), Super Action (SA80 1981-85), Super Action serie II (SA80 II, 1986-92), de serie III en het huidige model Reference.

463986_439036592781566_907359367_oAlle modellen hebben hun specifieke kwaliteiten. Zo is mijn ervaring dat de oudste modellen heel open kunnen klinken, met weinig weerstand en veel karakter. De (super) balanced action (van 1939 tot en met 1954) heeft veel karakter en kan heel mooi zangerig klinken, de huidige modellen hebben  een geweldige ergonomie en een goede stemming. Als je een gemiddelde maakt van deze modellen dan kom je uit bij de Mark VI, een saxofoon met redelijk veel karakter, met een vrij goede ergonomie en stemming. Waar je bovendien elke muziekstijl op kunt spelen en die goed mengt. Voor de allrounder de perfecte sax, de klassieke saxofonist prefereert echter misschien een Buffet Crampon vanwege het prachtige, brede en warme geluid. De rock & roll saxofonist prefereert wellicht een modern instrument vanwege de power.

Natuurlijk is niet elke Mark VI een parel, er zit veel verschil tussen de exemplaren. Welke moet je hebben ? Dat hangt af van het instrument en je speelstijl. Grofweg hoe ouder, hoe meer karakter en kleur in het geluid. Hoe nieuwer, hoe beter de projectie. Vergeet zeker niet een super balanced action te vergelijken met een Mark VI. Door zijn andere boring is het geluid van deze saxofoon beter te horen  dan een Mark VI, terwijl de Mark VI meer in een richting projecteert, maar wel beter in balans is. Hier een samenvatting van 25 jaar ervaring voor de alt saxofoons :

Bij de alt zijn de eerste exemplaren tot 60.000 erg wisselend van kwaliteit. Ze hebben duidelijk de zangerige toon, maar ook de instabiliteit van de Super Balanced Action georven. De 60.000 serie is meer uitgebalanceerd en kan erg mooi klinken. Als je hier een goede vindt heb je echt een schot in de roos. De serie 70.xxx tot 88.000 waar ik zelf op speel heeft ook een heel charmant geluid met veel kleur en karakter. Ze zijn bijna allemaal goed. Vaak is hier de stemming nog iets beter, met grote octaven, waardoor je in de hoogte moet “laten zakken” wat je geluid groter maakt, erg fijn voor jazz saxofonisten. Van 88.000 tot 140.000 heeft Selmer van de alten een “long bow” model gemaakt, met een iets langere beker voor een lagere stemming onderin. Dit model heeft Iets meer sound, maar minder karakter en vaak zijn de lage noten nu juist te laag, niet mijn favoriete serie. Vanaf 140.000 krijgen ze weer een kortere bocht. Deze saxen zijn vaak zeer goed in balans, met goede stemming, een super projecterend geluid (fijn voor pop !), maar met minder kleur in het geluid. Qua prijsstelling veel goedkoper en zeker de moeite waard !

1518776_725396004145622_1732986664_oIk heb uiteraard ook een rapportje over mijn mening over de Mark VI sopraan, tenor en bariton. Als je een mail stuurt naar info@wernerjanssen.nl stuur ik het gratis naar je toe.

Workshop “sax sectie en saxofoon quartet” op 28 oktober bij Harry Bakker saxofoons Muiderberg http://harrybakker.nl/teksten-informatie/werner-janssen-quartet-en-sectie

Workshop “bij-instrumenten klarinet en fluit” op 30 oktober bij Harry Bakker saxofoons, Muiderberg http://harrybakker.nl/teksten-informatie/werner-janssen-klarinet-en-fluit

Benieuwd naar mijn instrumentarium ? Klik hier : http://www.wernerjanssen.nl/nl_bio.php

10 gedachten over “Donderdag-blog : de Selmer Mark VI saxofoon : legende of fabel ?”

  1. Hallo Werner,

    We zien elkaar tijdens de bij-instrumenten workshop.
    Graag ontvang ik jouw rapport mark VI. Ik bezit 2 mark VI tenoren beide verzilverd. De klank van de 120.xxx spreekt mij meer aan dan de 64.xxx. Wat is jouw mening over goudlak vs verzilverd?
    Mbt tot resonantie kan het volgens mij weinig of geen verschil maken. Hoor graag jouw reactie. Gr Harry Brons

    1. Hallo Harry,
      Ik stuur je graag mijn rapportje op. Mag ik hiervoor nog even je emailadres ? Voor de klarinet / fluit workshop heb ik op dit moment nog niet voldoende aanmeldingen, ik hoop dat het nog aantrekt. Als jij nog mensen kent die mee willen doen, …graag ! Uiterlijk za 25 okt laat ik weten of het door gaat. Groet, Werner

    1. Hi Ruud,
      Dat filmpje is nogal merkwaardig ; Boris zegt dat de sax van Griffin in 1980 gemaakt is. Dan is het een SA80 serie I en geen Mark VI. De Nederlandse sax waar hij een voorkeur voor heeft is erg vals ; de hoge noten zijn allemaal te hoog. Daarnaast klinkt hij veel scheller. Wel harder. Als je Rock and Roll speelt in je eentje is deze sax misschien oke, maar voor alle andere situaties is de Selmer beter. En dan is het nog niet eens een Mark VI. Kortom onzin, ik vraag me af wat Boris van de Lek krijgt van de bouwer voor zijn uitspraken ….

      1. Hoi Werner,
        Ik denk dat het persoonlijk beter is om zo’n tenor saxofoon, die ik gebouwd heb, live te horen. Dit is opgenomen met een gewone camera waardoor het een aardig verkleurd beeld kan geven. Boris krijgt niks van mij hoor om dit te zeggen. Dit is geheel op eigen initiatief van Boris. Natuurlijk ben ik wel zeer geïnteresseerd naar op of aanmerking en eventuele verbeterpunten zodat de sax alleen maar beter wordt. Een kleine kanttekening moet ik nog wel even maken. Deze saxofoon is custom voor Boris gemaakt en deze saxofoon heeft een hoge klephoogte! Geheel naar wens van Boris. Dit kan wel betekenen dat de intonatie op sommige noten wat scherper wordt.

        Op of aanmerkingen hoor ik natuurlijk graag van je. Je kan me daar voor altijd bellen of mailen, of als je in de buurt bent natuurlijk even langs komen.

        Groeten Jurjen de Quelerij

        1. Hoi Jurjen,
          Je begrijpt dat ik nogal vooringenomen ben, ik speel dan ook al sinds m’n vijfde Mark VI. Voor het type speler dat ik ben (alle genres, jazz, wereldmuziek, pop en een beetje klassiek, zowel solistisch als in sectieverband bijv metropole orkest en nagenoeg alle professionele big bands in NL) is de Mark VI de perfecte sax en ik denk dat er geen beter instrument gemaakt gaat worden. Ik heb dan ook heel mooie alten. Mijn tenor en sopraan zouden nog wel beter kunnen.

          Ik waardeer enorm dat je saxofoons bouwt en vooral dat je open staat voor feedback, dat is de enige manier om een beter product te maken. Het exemplaar waar Borus op speelt kan voor hem voldoen, mijn ervaring met ALLE nieuwe saxen is dat ze de speler in een richting dwingen en niet flexibel zijn. Ik zal je ontwikkelingen met belangstelling volgen. Als je een leuke alt hebt kunnen we wel eens afspreken. Succes! Werner

  2. Hoi Werner, dank je wel voor je toffe reactie. Ik snap dat ik moet opboksen tegen Selmer. Of ik ze kan evenaren weet ik niet. In de buurt komen wel 😉
    Inderdaad is alle feedback welkom. Dus als je eens keertje zin heb om wat te testen en te bomen over ideeën dan lijkt me dat zeer interessant. Mensen met zo’n enorme ervaring als jij kan ik alleen maar van leren.
    Ik hoop je op Sax14, als je daar naar toe gaat, te ontmoeten. Dan kunnen we eens kletsen. Groeten Jurjen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven