Voor velen een gruwel, vooral als er meerdere spelers tegelijk spelen. Toen ik op mijn vijfde een sopraan sax in mijn handen kreeg was ik echter meteen verliefd. Met zijn hobo-achtig, een beetje oosters, geluid. In het Fanfare orkest vaak voor de hoge noten, een octaaf boven de bugels en als solo instrument inzetbaar.
Voordat ik aan mijn jazz opleiding op het conservatorium begon, heb ik het voorrecht gehad de sopraan sax solo’s te mogen spelen in “the sunken village” van Philip Sparke en “New Life” van Maurice Hamers. In de stukken die ik zelf componeer, hoofdzakelijk voor mijn duo “Wood & Winds“, speelt de sopraan sax dan ook vaak een rol.
In het Harmonie Orkest is de sopraan sax met een solistische functie een hele verrassende aanvulling op de toch al rijke kleurschakeringen. Zo speelde ik een aantal malen “Gollum” in de symfonie “lord of the rIngs” van Johan de Mey en ook het magische stuk “La noche de los mayas” van Silvestre Revueltas met zelfs twee sopraan saxen.
In het Harmonie-orkest van de Luchtmacht is de sopraan sax gemeengoed en mocht ik bijvoorbeeld de Bolero in een pop-jasje spelen. In het Metropole Orkest heb ik vaak meegemaakt dat de klarinet unisono, of in octaven, de sopraan sax dubbelt, een van de handelsmerken van top-arrangeur Vince Mendoza. Het geluid van de klarinet wordt zo versterkt en de sopraan sax warmer door deze ongebruikelijke combinatie. Zelf gebruik ik in mijn composities “Beltane” en “Dasain” in de versie voor Harmonie-Orkest ook de sopraan sax als extra, solistische, kleur. Tenslotte is in het symfonieorkest de “Bolero” van Ravel wel de bekendste compositie met een sopraan sax solo.
Zelf prefereer ik een klassiek geluid, maar dan met iets meer ruimte en flexibiliteit en met een “randje”. Set-up is altijd heel persoonlijk, maar mijn mooiste geluid krijg ik op een vintage Selmer Soloist mondstuk uit de jaren ’50/’60. Ik heb een C*, D, E en een “short shank” G, exemplaren met veel karakter. De relatief grote kamer maakt het moeilijker met een randje te spelen, maar met een beetje oefenen en een goed riet gaat dat prima.
Wat vind jij ? Wel of geen sopraan-sax in het Harmonie Orkest ? Wat zijn jouw ervaringen ? Ik zie je reactie graag tegemoet,
Werner Janssen
Een sopraan sax in een harmonie gaat prima, mits deze goed word bespeeld. Zelf heb ik ook op een sopraan sax een stuk in een harmonie mogen spelen bij een solistisch stuk , wat heel goed tot z’n recht kwam. Ik geef je helemaal gelijk dan de klarinet word versterkt met het warme geluid van de sopraan sax. Ik zou graag meerdere harmonie composities zien met daarin een sopraansax.
Hoi Jenny, Bedankt voor je reactie. Ik doe mijn best mijn eigen composities te bewerken voor Harmonie Orkest. Vaak zit daar een sopraan sax in, maar niet altijd. Hangt ook van het niveau af.
Als voormalig saxofonist (alt en sopraan) van de Marinierskapel der Koninklijke Marine en dirigent van verschillende Harmonie-orkesten (voorheen ook Fanfare-orkesten) deel ik jouw mening. Zowel solistisch, maar ook in een andere functie verruimt de sopraan saxofoon de mogelijke klankkleurcombinaties. Uiteraard is veel afhankelijk van de mate van bekwaamheid van de bespeler, maar dat geldt voor elk instrument.
Jacques Claessens
Hoi Jacques,
Bedankt voor je commentaar. Bij de sopraan sax is het de bekwaamheid van de speler extra belangrijk omdat deze doorgaans moeilijker mengt en stemt dan andere saxen. Groet,
Werner
Kort gezegd : je hebt helemaal gelijk !
Na jarenlang sopraansax spelen bij een fanfare verhuisd naar een stad met twee harmonieën. Helaas bij het orkest van mijn keuze eerst klarinet gespeeld en uiteindelijk via fluit en tenorsax nu op hobo m’n plek gevonden. Heb wel een paar jaar aan de klank van het orkest moeten wennen, ik vind een fanfare veel warmer klinken en kan zo veel meer ‘uithalen’ dan een harmonie. Maar zou heel graag weer eens mijn sopraan in orkestverband bespelen. Helaas is het er nog niet van gekomen. Lijkt me erg mooi!
Hoi Karin, bedankt voor je reactie. Het zal er waarschijnlijk niet zo gauw van komen dat de sopraan sax standaard in het Harmonie Orkest wordt ingevoerd. Begrijpelijk met al die klarinetten, fluiten en hobo’s die dan in het “vaarwater zitten”. Als de sopraan sax dan toch wordt gebruikt is het een verrassendere klank. Veel speelplezier !
Werner
Ik speel nu een paar maanden bij de harmonie in Beverwijk. Vorige week had de dirigent een stuk (pirates of the carribean) uitgekozen waarin we met 2 sopranen speelden. Was voor hem en ons een verrassing hoe dat klonk. Dus waarschijnlijk gaan we wel voor meer …….Leuk!