In het derde jaar van mijn conservatoriumstudie was ik in beeld voor de Musical Annie. Hoewel ik pas een jaartje klarinetles had en de klarinet prominent aanwezig was in de partijen, viel na de auditie de keuze op mij. Een seizoen betaalde arbeid voor iemand die geen studiefinanciering meer ontvangt is natuurlijk niet verkeerd. Tot dan toe had ik me tijdens mijn nieuwe opleiding staande weten te houden als softwaredeskundige en daarna als zaterdagpostbode, nu kon ik eindelijk met muziek maken de kost gaan verdienen.
Het was juli. De repetitieperiode brak aan. Onder leiding van onze dirigent studeerden we onze partijen in. Later werd er samen met de cast geoefend om de muziek mooi samen te laten vallen met de zang en het acteerwerk. Dit alles gebeurde in Hoorn. Tussen de repetities werd in de Hoornse Hop, zoals dat gedeelte van de vroegere Zuiderzee heet, gezwommen.
De eerste voorstellingen vonden plaats. Het orkest nam plaats in, wat mijn werkomgeving zou worden de komende negen maanden, de orkestbak. Na het uitvechten van de territoriumaanspraken konden we de degens gaan kruisen met de cast over de balans. De dag van de premiere naderde met rasse schreden. Er werd minder gezwommen en iedereen werd een beetje gespannen.
Na Hoorn toerden we per bus met het gezelschap door het hele land, het ene castlid nog joliger dan het andere. Ook Belgie werd aangedaan. Had ik ruim een jaar geen alcohol meer genuttigd, in Antwerpen was ik meteen helemaal om na een vers bolleke (de Koninck) van het fust.
Door Annie kon ik betaald mijn klarinetspel verder ontwikkelen. Na de Vandoren B45 met een toetergeluid viel ik voor de Viotto N1 met een ietwat deftig en gecentreerd geluid. Ik heb zelfs daarna nog een propedeuse klassiek klarinet behaald aan het conservatorium. Ook kon ik mijn beeld van de voor mij tot dan toe weerbarstige tenor sax gelukkig in positieve zin bijstellen. Daarna heb ik nog in de musicals There’s no business like showbusiness, Chicago, Grace, Joseph, La Cage aux Folles, The Producers, Jesus Christ Superstar, Evita, Miss Saigon, Footloose, Hairspray, Fame en Cats gespeeld als “multiblazer”. Hoewel dit woord niet in de Dikke van Dale voorkomt geeft het uitstekend weer wat je werkzaamheden inhouden als je in een productie sopraansax, altsax, klarinet, basklarinet fluit en picollo moet spelen….
Ik heb die tijd vooral gezien als een investering in mijn vaardigheden op “bij-instrumenten” als klarinet en fluit en later ook EWI, basklarinet en picollo. In de bus op weg naar het theater kon ik ook nog aan mijn composities en arrangementen werken. Helaas is er tegenwoordig minder live muziek bij musicals en bovendien vond ik het altijd storend dat alleen de mensen in de orkestbak schenen te begrijpen welke topprestatie je eigenlijk altijd moest neer zetten. Na 15 jaar had ik het wel een beetje gezien in de orkestbak en besloot ik me meer te richten op mijn eigen projecten.
ACTIVITEITEN
27 maart directie Fort Night Swing
28 maart 16.00-18.30 u. Workshop saxofoon sectie en quartet. Harry Bakker saxofoons, Dorpsstraat 12, Muiderberg. VERPLAATST NAAR MEI !
31 maart directie Muziekvereniging “de Volharding”, Berkhout
11 april 15.00-17.30 u. Workshop “Improviseren voor beginners”, Saxcompany, Den Bosch deelname kost € 25, aanmelden via info@wernerjanssen.nl