Drie gouden tips hoe je een uitgeschreven solo gebruikt

Heb je wel eens een uitgeschreven improvisatie gespeeld? Er zijn veel boeken met uitgeschreven solo’s. Misschien ken je de omnibooks van Charlie Parker, Clifford Brown, John Coltrane of Cannonball Adderley. Of speel je wel eens uit de boeken van Greg Fishman. Ook via Google en YouTube kun je duizenden voorbeelden vinden.

Zo’n transcriptie is bedoeld om je te helpen. Je wordt namelijk op ideeën gebracht en kunt zo je mogelijkheden vergroten en de taal leren. In plaats van uren te besteden aan het zelf uitzoeken staat het er kant en klaar. Een enorme tijdbesparing.

Maar daar betaal je wel een prijs voor. Het blijft namelijk minder goed hangen als je alleen maar van blad leest. En je kunt nou eenmaal ook niet alles 100% precies noteren zoals het gespeeld is.

Omdat je liefst uit je hoofd improviseert lijkt het ook heel raar om van blad te spelen. Sterker nog, als je zo’n uitgeschreven improvisatie gewoon even doorspeelt heb je er ook niet veel aan. Ik geef je drie tips hoe je er wèl wat aan hebt.

TIP 1

Zorg dat je de originele opname hebt en speel mee met die solist. Concentreer je behalve op de noten vooral op de feel van originele solist. In jazzmuziek kun je niet alles heel exact noteren, zoals in klassieke muziek. Sommige dingen moet je voelen. Dat pik je op van je voorbeelden. De feel is zelfs belangrijker dan de precieze noten.

Gaat het te snel? Er is gratis software waarmee je audio langzamer kunt afspelen. Staat de uitgeschreven solo op YouTube? Dan heb je mazzel, want video’s kun je vertraagd afspelen.

TIP2

Zorg dat je ook het onderliggende akkoordenschema hebt. Je kunt dan een analyse maken en begrijpen waarom sommige noten zo goed klinken bij de akkoorden. Je kijkt dan als het ware mee in het hoofd van de solist. Nu je weet waarom die noten zo goed klinken kun je dit idee meenemen in jouw eigen improvisaties. 

TIP 3

Je hoeft niet een hele solo uit je hoofd te leren (mag wel). Concentreer je liever op een paar highlights uit. Je moet die passages die je leuk vindt klinken uit je hoofd leren en zelf letterlijk gaan spelen op de goede plek. Zo ga je het snelst vooruit.

Na een tijdje wordt dit ambachtelijke werk saai. Je wil niet steeds hetzelfde riedeltje spelen, maar zelf iets verzinnen als je improviseert. Aha, nu ben je op het goede spoor. Want de volgende stap is dat je meer gaat variëren.

Hoe je dat gestructureerd aanpakt, lees je onder andere in mijn boeken. Nog beter is om het te horen en na te doen. Daarvoor heb ik de meespelboeken ‘Talking Bebop‘ bedacht.

Met Talking Bebop speel je samen met een professionele muzikant. Op trompet met Ruud Breuls, of Teus Nobel. Op trombone met Ilja Reijngoud en op sax, klarinet en fluit met mij.

Elke solo is er in 2 moeilijkheidsgraden en elke solo is gemaakt met maar 3 ingrediënten:

  • akkoordtonen van de 5 basisakkoorden
  • de 10 belangrijkste toonladders
  • de 20 beste beboplicks 

Door de voorbeelden mee te spelen krijg je door hoe je deze 3 ingrediënten combineert tot een afwisselende en boeiende improvisatie. Door mee te spelen gaat het in je gehoor en motoriek inslijten en kun je het moeiteloos gebruiken in je eigen solo’s.

In de bladmuziek staat precies uitgelegd waarom er voor een motief ie gekozen. Het is alsof je meekijkt in het brein van de jazzmusicus.

Dit is de makkelijkste en leukste manier om de jazztaal ‘Bebop’ te leren, want dit krijg je allemaal:

  • uitgeschreven voorbeeldsolo’s
  • meespeeltracks
  • lege oefentracks in verschillende tempo’s om naar het doeltempo toe te werken
  • los akkoordenschema van elk stuk
  • uitleg van de keuzes in elke voorbeeld-improvisatie

KIES HIER HET BOEK VOOR JOUW INSTRUMENT!

Speel jij wel eens uitgeschreven solo’s? Heb je nog een tip hoe je er dan beter door gaat improviseren? Deel het eens in het commentaarveld beneden. Dank je wel alvast, ook namens alle andere collega muzikanten die zo graag beter willen leren improviseren!

2 gedachten over “Drie gouden tips hoe je een uitgeschreven solo gebruikt”

  1. beste werner–ik ga zondag even kijken(TV)–ik wil graag het bebopboek–is de fluit het meest geschikt voor mij als..pianist,,?-de betaling–svp banknummer—is dat via mollie of anders –ik hoor graag van jou—jaap de vries–leiderdorp.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven