Korte improtip #3 : wat je nooit moet spelen op een majeur akkoord als je improviseert

Als je improviseert over een akkoordenschema dan heb jij waarschijnlijk  twee soorten houvast:

1. Gehoor. Bij muziek is dat natuurlijk het belangrijkste. In combinatie met je … hart, want je wilt toch ook je gevoel overbrengen als je improviseert, jouw persoonlijke verhaal vertellen.

2. Lezen. Door te lezen zie je waar je bent in een akkoordenschema. Veel muzikanten proberen zo gebruik te maken van de mogelijkheden van akkoorden in een akkoordenschema. Dat gaat helaas vaak snel en het is ook best veel gedoe om al die akkoordsymbolen in een split second te vertalen naar goede noten.

Om het overzicht te houden spelen ze dan vaak als een reflex de grondtoon van het akkoord, want die noot zie je ook in het akkoordsymbool staan. En akkoordtonen zijn altijd goed, toch? Nou nee, dus.

Als je op een majeur akkoord de grondtoon speelt, kinkt het alsof je solo klaar is. Over en uit. Zonde, dat wil je echt voorkomen! Op de meeste akkoorden klinkt een grondtoon oké, maar op een majeur akkoord vermijd je de grondtoon liever. Train je zelf om dan bijvoorbeeld de kwint of de terts te spelen. Dat geeft je de ruimte om door te kunnen gaan. Spreken we dat af?

Werner Janssen

impro Circle

PS Zo zwart-wit is het natuurlijk niet. Als je de grondtoon nadrukkelijk speelt, klinkt dat niet zo goed. Maar als je er meteen vandaan speelt doet het niet zo’n pijn. Probeer het eens uit op je instrument. Laat me in het commentaarveld eens weten of je het met me eens bent.

PPS Op 24 maart 2021 houd ik om 19.30 uur een GRATIS live workshop ‘Improviseren voor HaFaBra’. Een kennismaking met de orkestworkshops die ik aanbied op www.orkestworkshops.nl

Ook meedoen? Meld je eventjes aan via email. Je ontvangt dan bladmuziek en een ‘coole’ mp3 orkestband waarmee je lekker blijft oefenen.

4 reacties op “Korte improtip #3 : wat je nooit moet spelen op een majeur akkoord als je improviseert”

  1. Dank je wel Werner voor deze tip. Heel fijn dat je je kennis en ervaring zo doorgeeft.
    Zo ik begrijp eindigt klassieke muziek op de grondtoon. In Jazz is dat ook wel eens niet zo om het spannend te houden. Goed dat ik nu heb geleerd om in Jazz op te passen met de grondtoon in het algemeen bij een majeurakkoord. Groet, Mel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top