Tips voor een goede jazzsolo

Improviseren is multitasken. Je ‘moet’ aan veel dingen tegelijk denken en dan moet je ook nog eens een leuk verhaal vertellen op je instrument. Best lastig. Om je te helpen deel ik 11 tips met je. Teveel om in één keer te kunnen, pak het daarom stapsgewijs aan. Laat je ook inspireren door anderen als je dit herkent. 

Checklist. Een leuke solo heeft deze kenmerken:

  • De oorspronkelijke melodie (van een jazz-standard) is terug te horen 
  • De ritmes die je speelt passen bij de onderliggende groove
  • Er is een goede verticale lijn door per akkoord goed klinkende noten te spelen
  • Er is een goede horizontale lijn omdat je akkoorden op een logische manier met elkaar verbindt
  • Er zitten melodieuze gedeeltes in
  • Er is een opbouw door de intensiteit te variëren
  • Er is herkenbaarheid om de luisteraar bij jouw verhaal te betrekken
  • De ritmes die je speelt zijn afwisselend
  • Je speelt niet alles vol, maar gebruikt ook rusten
  • Je gebruikt verschillende registers van je instrument
  • Er is een variatie in zinsbouw door soms te beginnen met een opmaat, soms met een rust en soms precies op de eerste tel van de maat
Heb je misschien nog aanvullingen? Love to hear it! Schrijf het dan even in het commentaarveld beneden, dan hebben anderen er ook meteen wat aan.
 
Omdat het herfst is vallen de blaadjes weer. Daarom doe ik het in deze video allemaal voor in mijn voorbeeldsolo op Autumn Leaves
WIL JE GRAAG HET VOLGENDE ALLEMAAL GRATIS ONTVANGEN?
 
  • de bladmuziek van mijn solo in de video  
  • meespeeltracks om het zelf te oefenen
  • analyse
  • de 7 beste beboplicks
  • alle akkoorden van Autumn Leaves uitgeschreven

Laat dan eventjes je e-mail adres achter in het commentaar onder dit bericht. Heb je eenvraag? Je krijgt van mij altijd persoonlijk antwoord!

PS:

Er is geen betere manier om beter te leren improviseren dan anderen na te spelen. Om je daarbij te helpen ben ik bezig met een serie meespeelboeken ‘Talking Bebop’.

De solo’s in deze boeken zijn bedacht met maar 3 bouwstenen: de 10 bekendste toonladders, de arpeggio’s van de 5 basisakkoorden en de beste 24 beboplicks

Het leuke van Talking Bebop is dat je in de bladmuziek ziet waarom er gekozen is voor elk muzikaal zinnetje. Alsof je in de gedachtenwereld van de solist meekijkt. Ook zijn er van elk stuk twee versies: een makkelijke en een meer uitdagende. En om het makkelijk voor je te maken, zitten in het play along pack oefentracks in verschillende tempo’s.

Ik ben erg blij en trots dat een van de beste trompettisten van Europa, Ruud Breuls (WDR Big Band, Metropole Orkest), de versie voor trompet inspeelt.

Zelf heb ik de boeken voor altsax, tenorsax, fluit en klarinet ingespeeld.

In december komt deel 1 van mijn meespeelboek Talking Bebop uit. Daarin vind je uitgeschreven solo’s met uitleg van de stukken uit mijn boek ‘Slim improviseren – deel 1’. 

Autumn Leaves komt trouwens in deel 2 van Talking Bebop aan bod. Hierin staan solo’s uit mijn boek slim improviseren – deel 2. Dat boek komt in het voorjaar van 2022 uit.

Hier zie je me aan het werk voor de opnames van Talking Bebop:

54 gedachten over “Tips voor een goede jazzsolo”

  1. Een mooie en inspirerende blog, Werner!

    Tip 1 tot en met 11 zijn stuk voor stuk fijne aanwijzingen voor de Producent van de solo, die hem helpen er wat van moois te maken.
    Tip 12 zou zijn: de solo is lekker om naar te luisteren, je wordt er als luisteraar door “gepakt”, door geraakt. Dat gaat dus over de Consument van de solo.
    Tip 1 tot en met 11 dragen daar natuurlijk allemaal wel toe bij, maar toch…

    1. Fijne tips, maken mij nieuwsgierig om er bewuster mee te gaan experimenten. Benieuwd naar de analyse, be-bop licks etc !

    2. Hoi Denis,
      Bedankt voor je aanvulling. Mijn 11 tips zorgen ervoor dat je als speler en luisteraar een verhaal vertelt en betrokken raakt. Dus jouw tip 12 is een gevolg van mijn tip 1-11. Daar gaat het inderdaad om.

  2. Verwilligen@ziggo.nl

    Mee eens dat veel naspelen helpt bij improviseren . Ik vind het nog steeds moeilijk om een akkoord notatie te zien en dan de overstap in het hoofd te maken de daarin passende noten te spelen. Heb jouw boeken al gekocht , ga de nwe met licks zeker kopen .

  3. Mooi gespeeld….de melodie goed herkenbaar…bedankt voor het gratis extra…bladmuziek..
    Groetjes Sepp
    P.S. Sinds kort een “Schwyzeroergeli”…en ik probeer ook daarmee veel te improviseren…mijn mentor uit Zwitserland…Albin Brun…ook op YouTube te beluisteren!!

  4. Mark van der werf

    Hoi Werner, dank voor je mail. Ik zou de informatie van de improvisatie over autumn leaves graag ontvangen. Ben verder bezig met je boek ! Komt goed. Groet, Mark

  5. Heel veel jazz beoefenaren,ook ik, en inclusief de grote professionele namen, spelen dikwijls op één volume, en dan meestal op forte niveau. En dat terwijl dynamiek en het gebruik ervan een extra element aan je solo en de aantrekkelijkheid ervan kunnen bijdragen. Dus varieer tussen heel hard tot heel zacht en andersom, ook dat maakt de solo herkenbaar en leuk.

    1. Inderdaad blijft volume vaak onderbelicht. Hangt wel een beetje af van het stuk dat je speelt. Bij recht toe rechtaan bebop stukken klinkt het misschien raar, maar bij sfeer stukken werkt het heel goed. Ik kan me herinneren dat ik een Blues solo mocht spelen bij een concert met Ellen ten Damme in een uitverkochte Melkweg in Amsterdam en ik er met het hardste applaus vandoor hing omdat ik mijn solo superzacht en spannend begon.

  6. Leuk dat je altijd zoveel energie hebt om weer nieuwe blogs te schrijven om mensen te inspireren om te leren te improviseren. Ik heb Autumn Leaves al eens op les gespeeld en wat tips om hierop te improviseren zijn welkom. Succes met je nieuwe bebop boeken.
    Vr groet uit de Bourgogne,
    Michel

  7. Graag ontvang ik de tips voor een betere solo. Ik heb al heel wat leesmateriaal van je ontvangen en dit hoort er zeker bij

  8. Titus Bekkering

    Beste Werner, Prachtige solo waarin de tips goed herkenbaar zijn! Ontvang graag het achtergrond materiaal. Titus

  9. Beste Werner,
    Graag ontvang ik de bladmuziek, meespeeltrack, akkoorden en beste beboplicks bij Autumn Leaves.
    Alvast hartelijk dank, groet,
    Kees Reijnders

  10. Gegroet, het nummer cheryl maat 6, 8 en 9 komt een lage b en een bes voor het nummer staat in 2kruisen ik krijg het niet vloeiend. Heb je een idee voor mij?

  11. Werner,

    Graag zou ik de extra informatie, bladmuziek, analyse, meespeeltracks, licks en akkoordeni ontvangen.
    Alvast bedankt.

  12. Graag ontvang ik de bladmuziek, meespeeltrack, akkoorden en beste beboplicks bij Autumn Leaves!
    Lijkt me heel leerzaam en leuk.

  13. Dag Werner
    Allereerst bedankt voor alle leerrijke informatie die ik van u mocht ontvangen. Dankzij uw uitleg ben ik eindelijk beter gaan begrijpen hoe akkoorden worden opgebouwd. Ik ga eindelijk vooruit in mijn spel en heb er meer plezier ingekregen.
    Graag ontvang ik uw nieuwe aanbieding.
    Nog veel succes met je nieuwe boek, ik zal het zeker bestellen.
    Met de beste muzikale groeten,
    Frans

  14. Beste Werner,
    Een vraagje over je interessante tips:
    Je schrijft: “Er is een goede verticale lijn door per akkoord goed klinkende noten te spelen.”
    Nu past elk akkoord bij een unieke toonladder/toonsoort. Betetekent dit dat goed klinkende noten per definitie de noten zijn uit de bijpassende toonladder/toonsoort?
    Alvast bedankt.

    Jan

    1. Hoi Jan,
      Bedankt voor je reactie. Ik herken jouw gedachtengang. Vroeger dacht ik ook zo. Maar je hebt het mis als je denkt dat bij elk akkoord een unieke toonladder past. Er zijn meer ladders die passen. Bovendien klinkt een toonladder niet het beste als je over akkoorden improviseert. Daarom kun je beter arpeggio’s en licks spelen. Ik leg het je graag een keer uit in een gratis les. Als je daarvoor open staat, mail me dan even.

      1. Dag Werner,
        Je hebt me nieuwsgierig gemaakt 🙂
        Dit lijkt me een cruciale denkstap.
        Dus ja, ik doe graag mee met je les.
        Groeten
        Jan

  15. André Homminga

    Lef om fouten te durven maken, je kunt dan zowel negatieve áls positieve verrassingen verwachten.
    Ik combinatie daarmee: neem je solo’s ook op, je kunt dan je leukste fragmenten proberen te herhalen én opnemen in je vocabulaire.

    En, net als Janna: Graag ontvang ik de bladmuziek, meespeeltrack, akkoorden en beste beboplicks bij Autumn Leaves!
    Lijkt me heel leerzaam en leuk. Ik kijk uit naar de Bebop boeken.

  16. Hoi Werner, gaaf dat je alweer een nieuw boek aan het produceren bent, ben heel nieuwsgierig en hou me graag aanbevolen! Wellicht een cliché: spelen uit het hart 💓 zou ik willen toevoegen. Ben ook benieuwd naar jouw Autumn Leaves verhaal. Succes & Groetjazz, Jan Pieter

  17. Prachtige solo. Wil graag aan de slag met improviseren en ontvang graag je tips voor een goeie jazz solo. Bij mij ontbreekt het nog vaak aan gewoon doen en “lef” hebben. En dat ik vooral geen gekke bek trek als er eens een noot uitkomt die wellicht niet in die toonsoort past. Ach….. gewoon doorspelen…..

  18. Hallo Werner, graag ontvang ik inderdaad:de bladmuziek van mijn solo in de video
    meespeeltracks om het zelf te oefenen
    analyse
    de 7 beste beboplicks
    alle akkoorden van Autumn Leaves uitgeschreven.

    Groet Kees

  19. Hallo Wernwer Graag ontvang ik,
    Meespeeltracks om het te oevenen
    Analyse
    De 7 beste Beboplicks
    Alle Akkoorden van Autumn Leaves uitgeschrevenen
    Gr Leo

  20. Hierbij een wat late reactie!
    Maar zou het mogelijk zijn alsnog de bladmuziek van jouw Autumnleavessolo in de video-opname plus de akkoorden met meespeeltracks te ontvangen?

  21. Improviseren dat wil ik op de trompet. Veel leraren geven veel theorie, of enigen maar het komt niet van lekker proberen en spelen. Ben benieuwd Talking Bebop me meer op weg helpt. Eerst graag de gratis kennismaking set svp, voordeel van de twijfel, Fred

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top