De derde manier om goede noten te spelen als je improviseert
De eerste manier om goed over akkoorden is het spelen van toonladders. Gemist? Klik hier. De tweede manier is het spelen van de akkoordtonen zelf. Klik hier.
De derde manier om te leren improviseren over akkoorden is door goed klinkende ‘woordjes’ te kopiëren van anderen. In de jazz noemen we zo’n muzikaal woordje een lick. Het grote voordeel van een goede lick is dat je meteen de blits maakt met een motief dat helemaal in de stijl en bij het akkoord past.
Een nadeel is dat je moet leren hoe je zo’n kant-en-klare lick in je improvisatie verwerkt, je moet ‘m leren inbedden. Het klinkt namelijk heel ongeloofwaardig als je opeens een supergoede lick speelt die uit de lucht komt vallen.
Een ander nadeel is dat licks uitzoeken veel tijd kost. En hoe weet je nou of het een goede lick is of niet? En wanneer kun je zo’n lick gebruiken?
Gelukkig kan ik je hiermee helpen. In deze vlog ontdek je namelijk twee krachtige basislicks die je in heel veel situaties kunt gebruiken en waarmee je ook nog eens zelf kunt variëren: de ‘Cry me a river’ lick en de chromatische basislick voor mineur. Je kunt ze spelen om een mineurklank uit te drukken. Voor C-mineur heb ik ze genoteerd:
Afbeelding De cry me a river lick en chromatische basislick voor C-mineur
De cry me a river lick heet zo omdat het precies de openingsquote is van de gelijknamige song. De chromatische basislick noem ik zo omdat er veel chromatiek (halve toonafstanden) in zit.
In onderstaande video doe ik voor je hoe je ze zelf kunt oefenen. Enjoy!
Meer informatie over mijn boek slim improviseren – deel 1 vind je hier.
Uitleg
De chromatische basislick werkt zo goed omdat de eerste twee stijgende chromatische noten je gehoor naar de terts toe trekken. In plaats van deze verwachting in te lossen hoor je daarna eerst nog twee noten die chromatisch dalen naar de terts. Als je de eerste vier noten zou spelen op je instrument en dan vooruit zou horen waar je naar toe zou moeten oplossen, dan kun je alleen maar bij de terts uitkomen. Daarom is deze lick zo krachtig.
Valt het je op dat je zo hele andere noten speelt dan wanneer je vanuit een toonladder denkt? Een van de geheimen van de taal van de bebop is om bij een doeltoon een krachtige manier te verzinnen om er naar toe te spelen. Zo krijgt die doeltoon meer nadruk. Dat klinkt veel beter dan braaf toonladders spelen.
ZOMERSALE!
In de vakantiemaanden van ’21 is er regelmatig een aanbieding met 21% korting. Bekijk hier de aanbieding voor 9-16 juli 2021. Je kunt ook eerst de gratis proefles bekijken.
Ik ben benieuwd of jij ook wel eens licks speelt. Vind je het lastig om ze uit te zoeken? Wat is je favoriete lick? Of vind je het maar onzin die licks? Laat het me gerust weten in het commentaar beneden. Je krijgt van mij persoonlijk antwoord!
Hoi Werner heb je boek gekocht en ben er in aan het lezen tot hoostuk 4 heb ik al drie keer gelezen (ben hartstikke dislexties )maar het is de moeite waard!! ik krijg veel bevestiging van wat ik al deed ! en dat is goed ben op de goede weg . wat ik doe is een play along track aan zetten of iets op you tube en dan toeter ik er maar wat door heen (wel eerst even de toonsoort zoeken) om zo te zoeken naar lekkere loopjes licks leren is ook een goed idee daar ga ik in het volgende hoofdstuk mee beginnen . Alleen als ik mijn eigen licks maak , vergeet ik ze minder snel en lijkt het wel of er ook mijn geluid bij ontstaat leer wel altijd eerst het thema uit mijn hoofd ! eerder ga ik niet improviseren.
vandaag staat so what op het programma-:)
Hoi Peter,
Klinkt prima zoals je het aanpakt. Geniet ook van het proces. Het gaat steeds makkelijker. Veel plezier met So What!